onsdag 11 februari 2009

Mer nostalgi...



När jag nu ändå har börjat rota i mitt minne så tar jag och berättar lite till..
Jag är ju som ni vet mycket sångintresserad...det började på 80-talet i 7:an.
Jag hade aldrig ens funderat på om jag kunde sjunga eller inte, men började i skolkören i alla fall..och det var ju riktigt kul.
Men som jag också berättat i ett tidigare inlägg alldeles nyligen, så blir jag nästan besatt av det jag tar mig för..och det ska gudarna veta att besatt var nog bara förnamnet när det gäller intresset för sång.

Jag tror att vi 4 tjejer i klassen måste ha varit en riktig "pain in the ass" för omgivningen...vi sjöng jämt och ständigt..
Annica, Ingela, Louise och jag...gud va vi var bra...tyckte vi i alla fall.
Vi var iklädda en varsin pastellfärg på byxor och tröja samt kinaskor, babyrosa, mintgrön, babyblå och ljusgula var vi.
Kanske var det Annica och jag som höll ihop mest...vi sjöng och vi spelade in på kasettband...så att vi kunde sjunga i flera stämmor..mm..avancerat värre..
Vi tog med oss kasettbandspelaren och cyklade iväg tidigt på morgonen...innan det var alltför mycket trafik...till tunneln under motorvägen vid Stjärnholm..
Där stod vi och sjöng och spelade in...för det var så bra akustik..!!

Ja det finns ett antal "Tunnelkonserter" för den som ev är intresserad av att lyssna.
Tänk om digitalkameror hade funnits på den tiden...då hade nog Youtube varit fullt av våra "musikvideos"...kanske tur att det inte fanns några..

En gång fick vi för oss att vi skulle lära oss att joddla...vi satte in en annons i Folket men fick inga svar...så vi lärde oss aldrig att joddla.

En annan gång fick vi för oss att vi skulle starta en kör som skulle sjunga sydafrikanska frihetssånger...vi tog våra busskort och satte oss på bussen och åkte sörmland runt och satte upp lappar på ansalgstavlor i Västerljung, Gnesta Vagnärad m fl ställen...men inte heller det resulterade i några svar..


Annica och jag var på Körstämman i Skinnskatteberg för ett par år sen och då fick vi verkligen ge utlopp för vår sångglädje...3 dagar fyllda av sång & vin...det sjöngs dag som natt i varenda buske, varenda vrå...tusentals människor med samma intresse som vi..
Underbart...det ska vi göra om..men inte i år..för i år är det uppehåll...det har varit körstämma i 26 år...och just i år ska det inte bli nån..

2 kommentarer:

  1. Otroligt snygg man var på den tiden...och det är aldrig försent att lära sig joddla!!!

    SvaraRadera
  2. ja visst var vi snygga...men allra snyggast är ju Marie...man ser henne knappt bakom uggleglasögonen.

    SvaraRadera