onsdag 11 februari 2009

Nostalgi..



Ibland blir jag sååå nostalgisk..som idag när Luan kom hem från sin PRAO (vad var det för fel på PRYO) som är på Peterslundsskolan i en 3:a.
Imorgon har han blivit ombedd att spela gitarr på deras musiklektion vilket han mer än gärna ställer upp på...men de vill att han ska spela något ur en sångbok som de har i klassen.
Han bad mig kolla i den och ge förslag...så ser jag den...Äppelmelodin..av Lollo Asplund...självklart ska grabben spela Äppelmelodin...tycker jag..
Han vet ju inte hur den låter så jag blir tvungen att spela och sjunga den för honom och han vill absolut lära sig den..är det inte underbart..
Mor 43 och son 15 sitter tillsammans och övar på Äppelmelodin..denna fantastiska låt som satt sina spår...i soffan bredvid oss sitter Luans flickvän Jenny och Luan skäms inte ett dugg....jag tycker det är häftigt faktiskt.

Jag minns plötsligt att självaste Lollo Asplund var på min skola nån gång på slutet av sjuttiotalet, iklädd snickarbyxor och med långt hår och skägg... och Äppelmelodin sitter kvar ännu...jag kan varenda rad...men så är jag ju i och för sig en sån som kan en massa 70-tals melodier utantill..framför allt från barnprogram...
tex: doktor Snuggles...doktor Krall...de flesta låtar i Fem myror...Tårtan...Trazan & Banarne.......m fl mfl..


Äppelmelodin

Om du har ett äpple vill du dela det med mig
i en äppelmelodi,
eller vill du ha det goda äpplet för dig själv
å inte få någon melodi
Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla
Om du har ett äpple vill du dela det med mig
eller tar du hela själv, va?


Du som räknar jättebra,förklarar du för mig
du som är så jätteklok (eller)
håller du för handen för att ingen skall få se
hur långt du hunnit i din bok?
Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla
Du som räknar jättebra,förklarar du för mig,
eller håller du för handen?


Får du en ny fotboll låter du mig vara med
-jag som inte är så bra?
Eller blir det bara dom som skjuter jättehårt
och som spelar med i lag?
Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla
Får du en ny fotboll,låter du mig vara med
eller får jag stå och titta på, VA?




3 kommentarer:

  1. JA helt underbart att bli lite nostalgisk!! varför blir det ingen körstämma i år då? Tunnelkoncert på Utube, det hade varit nåt!! Vad kul man skulle ha haft om den digitala världen fanns när vi var små...man hade aldrig behövt gå ut och leka med kottar...Jag har äppelmelodin på ryska i min telefon, bara en sån sak...annika

    SvaraRadera
  2. Äppelmelodin på ryska...skojar du eller??

    Nej körstämman är inställd i år för att de vill kunna ha mer tid på sig att boka upp bra artister och verkstäder....typiskt...vi hade faktiskt tänkt åka i år i alla fall marie och jag.

    SvaraRadera
  3. äppelmelodin på ryska, med bara texten tyvärr i ett sparat sms från brorsan, jag behövde den i ett internationellt sammanhang... Jag ville ju också till Skinnsakatteberg, det hade varit skitkul!

    SvaraRadera